دنیای آی تی | 24 آنلاین

ساختن پادگان بر ویرانه‌ خانه‌های مسلمانان

۲۲ اسفند ۱۳۹۶

جنایت علیه روهینگیایی‌ها همچنان ادامه دارد چنانکه سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که دولت میانمار در محل روستاهایِ "سوختۀ" مسلمانان روهینگیا پایگاه‌های نظامی احداث کرده است. "تیرانا حسن" یکی از مسئولان عفو بین‌الملل در مصاحبه با فرانس پرس گفت: مدارک جدیدی که سازمان عفو بین‌الملل جمع کرده و در گزارش خود آورده است ، نشان می‌دهد که دولت میانمار در روستاهای مسلمانان آوارۀ روهینگیا که باید به روستاهای خود برگردند، پایگاه‌های نظامی احداث کرده است. عفو بین‌الملل در گزارشی با عنوان "بازسازی راخین" با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و مصاحبه‌ها اعلام کرد: دولت میانمار از ابتدای سال ۲۰۱۸ شتابزده به احداث پایگاه‌های نظامی در روستاهای مسلمانان آواره می‌پردازد. حدود ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان ساکن استان راخین میانمار از ماه اوت ۲۰۱۷ برای فرار از جرایم و جنایات فجیع و شرم‌آور ارتش این کشور به بنگلادش فرار کرده اند. سازمان ملل متحد ، سازمان‌های حقوق بشری و بسیاری از کشورهای غربی اعلام می کنند که ارتش میانمار به بهانۀ مبارزه با شورشیان مسلح شروع به اخراج مسلمانان روهینگیا از کشور خود کرده است. عفو بین‌الملل با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد : به عنوان مثال؛ روستای " کان کیا " در منطقه " مونگدو " در خشونت‌های اسل ۲۰۱۷ به خاکستر تبدیل شد و دولت در محل این روستا پایگاه‌های نظامی و یک باند فرود هواپیما احداث کرده است . یک پایگاه نظامی نیز در روستای " این دین " احداث شده است روستایی که ارتش میانمار سپتامبر ۲۰۱۷ اذعان کرد که ۱۰ مسلمان روهینگیا را در آن اعدام کرده بود. حداقل ۴ مسجد مسلمانان روهینگیا از دسامبر گذشته تاکنون از بین رفته است. در حالی که سازمان ملل و آمریکا رسما اقدامات ارشت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را پاکسازی قومی دانسته اند ولی دولت میانمار خواستار ارائه شواهد و اسناد روشن در این خصوص شده است. میانمار و بنگلادش نوامبر گذشته توافقنامه ای را امضا کردند تا صدها هزار آواره روهینگیایی را به استان راخین بازگردانند. راهبان بودایی در آسیا با رواج اسلام‌هراسی، کشتار مسلمانان و خشونت علیه آنان را مشروع جلوه می‌دهند. کشتار مشروع، ماهیت جدید فرقه بوداییان به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی مبنی بر افزایش رویکرد خشونت‌گرایانه بوداییان در آسیا نوشت: شاید بودا در غرب به عنوان یک فلسفه مسالمت‌آمیز شناخته شود، اما افزایش اقدامات خشونت‌آمیز از سوی گروه‌های کوچک اما با نفوذ و افراطی راهبان بودایی در آسیا تصویری که آنان از خود ساخته بودند را مخدوش کرده است. جامعه بودایان سریلانکا هفته گذشته شورش‌هایی ضدمسلمان به راه انداخت که حداقل ۳ کشته به جای گذاشت و بیش از ۲۰۰ موسسه متعلق به مسلمانان را تخریب کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که تمام خشونت‌های اعمالی از سوی بوداییان ملی‌گرا رهبری شده است. فرانس پرس در ادامه نوشت: در میانمار راهبان افراط‌گرای بودایی به رهبری «آشین ویراتو»، ملی‌گرای بودایی اهل این کشور و سخنران ضد‌مسلمان، بر علیه اقلیت مسلمان این کشور شوریده و با کمک سرکوب‌‌های نظامی موجب مهاجرت بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به سمت بنگلادش شدند. در تایلند نیز یک راهب برجسته بودا خود را در آب داغ انداخت و از پیروانش خواست تا مساجد مسلمانان را بسوزانند. اما چه چیزی باعث تهاجم یک فرقه که خود را با صلح و تعادل تبلیغ می‌کند شده است؟ در ادامه این مطلب آمده است: برای بسیاری از مردم، که فرهنگ بودا را از طریق هالیوود، کلاس‌های مدیتیشن، تعطیلات گرمسیری و نقل قول‌های دالایی لاما می‌شناسند، پاسخ چنین پرسشی می‌تواند غافلگیر کننده باشد. «مایکل جریسون»، یک متخصص دین‌شناسی در دانشگاه ایالت یانگ‌استون که به تازگی کتابی را در مورد خشونت بودایی‌ها تمام کرده، گفت: «بودایان از دین برای توجیه خشونت استفاده می‌کنند.» جریسون گفت: «باور مشترکی در میانمار، تایلند و سری‌لانکا وجود دارد که فرهنگ بودا در خطر است.» او در تکمیل سخنان خود گفت: «هر منطقه‌ای تاریخ و پیشینه خود را دارد که این پیشینه‌ها به یکدیگر متصل هستند و اکنون این سابقه مسلمانان را هدف قرار داده است.» جریسون در ادامه مصاحبه خود هشدار داد: «راهبان بودا با برچسب زدن بر روی مسلمانان به عنوان مخالفان بودا که از لحاظ تاریخی تاریخی درست نیست، در پی مشروع ساختن اعمال خود هستند. این کار اعتماد را از بین برده و فضایی سرشار از رعب و وحشت به وجود آورده است.» در ادامه این گزارش آمده است: بعد از تخریب مجسمه‌های بودا در منطقه بامیان افغانستان به دست طالبان، نوعی اسلام‌ستیزی در میان بوداییان رخنه کرده است. اکنون بودا افزایش جمعیت مسلمانان را تهدیدی برای جامعه مدرن بودایی تلقی می‌کند. ویراتو در میانمار با سخنرانی‌های خود و با استفاده از فیس‌بوک، موج عظیمی علیه مسلمانان این منطقه به راه انداخت. اگرچه مسلمانان میانمار تنها ۴ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، ویراتو تصویری هزار ساله از تلاش مسلمانان برای ریشه کن کردن بودا، برای مردم کشور خود ترسیم کرد. «ماباتا» یا انجمن حفاظت از نژاد و مذهب ویراتو، به او در محدود کردن قوانین برای جلوگیری از تغییر مذهب و ازدواج‌های مذهبی کمک کرد. در سری‌لانکا نیز افراط‌گرایان بودایی همین روند را در پیش گرفتند. راهبان این فرقه دست به شورش زده و با معترضان ضد حکومت همراه شدند. در زمان جنگ داخلی آمریکا، اکثریت جمعیت بودایی سینهاله در جزیره تمیل هیدوز میانمار ساکن شدند. اما بعد از این که ببرهای این جزیره در سال ۲۰۰۹ مردند، افراط‌گرایان بودایی مسلمانان این جزیره که تنها ۱۰ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دادند، مقصر شناختند. «گالاگودا آتته جناناسارا»، یکی از رهبران برجسته ضدمسلمانان، متهمان این اتفاق را محکوم و به قرآن توهین کرد. او اخیرا در سخنرانی خود گفت: «باید قرآن در سری‌لانکا ممنوع شود. اگر این کار را انجام ندهید، ما خانه به خانه مبارزه می‌کنیم تا این کتاب ممنوع شود.» افراط‌گرایان ضدمسلمان در تایلند موفقیت کمتری کسب کردند. «سنیتسودا اکاچای»، مقاله نویس تایلندی می‌گوید سال‌ها فساد اداری، ایمان روحانیان را تضعیف کرده است. او در مصاحبه‌اش به خبرگزاری فرانسه گفت: «در نتیجه این اتفاق، لفاظی‌های راهبان محلی بودا نسبت به همتایان خود در میانمار و سری‌لانکا، تاثیر کمتری بر روی مردم دارد.»